Rangka Karangan
1. Pendahuluan
- Polemik
-Kulawarga
-Dasarwarsa
2. Kesedaran diri
- menjadi obligasi(kepentingan) seorang pelajar untuk sedar akan kekurangan atau kelebihan
- sementalahan(tambahan pula) lagi ketika mayapada(dunia pada hari ni) ini
- sama ada tertumpu atau tidak kepada hedonisme(tertumpu kepada keseronokan)
- melakukan anjakan paradigma (model yang jelas tentang sesuatu)
- izhar(jelas) melihat masa hadapan
3. Persekitaran
- dikelilingi kulawarga(keluarga) dan rakan-rakan yang cakna(ambil berat) antara satu sama lain
- persekitaran yang teruk akan membobrokkan(membinasakan) dan mengacau-bilaukan atma(jiwa) seseorang
- persekitaran seseorang mungkin juga ditentukan dengan tragedi silam yang berlaku pada dasawarsa(dasawarsa) lamanya
4. Rakan sebaya
- Ikhtisar(pendapat) daripada banyak pihak mengatakan rakan sebaya merupakan pengruh kritikl
-sewaktu bermulanya persekolahan wasilah( ikatan) terjalin selain keluwarga(keluarga) ialah rakan-sebaya.
- sangant signifikn(penting) kepada ibu bapa untuk lebih cakna (ambil berat) terhadap rakan sebaya anak-anak dengan lebih afdal(baik) dan elakkan sikap egosentrik(pentingkan diri sendiri) yang hanya tertumpu kepada pekerjaan.
- aforisme mengatakan anak-anak merupakan kain putih dan ibu bapa yang mencorakkan.
5. Ekonomi sosial.
- Wasilah (ikatan) yang kuat berkaitan ekonomi seseorang juga akan mempengaruhi tingkah laku seseorang
- Uslub(cara) seseorang itu dibesarkan dalam keadaan ekonomi sosial yang berbeza
- Saya berikhtisar, Ekonomi sosial juga akan menentukan rakan dan sifat peribadi seseorang itu
bergantung kepada orang yang membesarkan sama ada bersifat mahmudah atau tidak
-contoh yang izhar(jelas) ialah perbezaan simbiosis(perkaitan hidup) antara Kulawarga(keluarga) yang jembel (miskin) dari golongan murba(rakyat jelata) dan kulawarga(keluarga) egosentrik(mementingkan diri sendiri) yang hanya cakna(mengambil berat) tentang perniagaan dan pangkat
- Polemik
-Kulawarga
-Dasarwarsa
2. Kesedaran diri
- menjadi obligasi(kepentingan) seorang pelajar untuk sedar akan kekurangan atau kelebihan
- sementalahan(tambahan pula) lagi ketika mayapada(dunia pada hari ni) ini
- sama ada tertumpu atau tidak kepada hedonisme(tertumpu kepada keseronokan)
- melakukan anjakan paradigma (model yang jelas tentang sesuatu)
- izhar(jelas) melihat masa hadapan
3. Persekitaran
- dikelilingi kulawarga(keluarga) dan rakan-rakan yang cakna(ambil berat) antara satu sama lain
- persekitaran yang teruk akan membobrokkan(membinasakan) dan mengacau-bilaukan atma(jiwa) seseorang
- persekitaran seseorang mungkin juga ditentukan dengan tragedi silam yang berlaku pada dasawarsa(dasawarsa) lamanya
4. Rakan sebaya
- Ikhtisar(pendapat) daripada banyak pihak mengatakan rakan sebaya merupakan pengruh kritikl
-sewaktu bermulanya persekolahan wasilah( ikatan) terjalin selain keluwarga(keluarga) ialah rakan-sebaya.
- sangant signifikn(penting) kepada ibu bapa untuk lebih cakna (ambil berat) terhadap rakan sebaya anak-anak dengan lebih afdal(baik) dan elakkan sikap egosentrik(pentingkan diri sendiri) yang hanya tertumpu kepada pekerjaan.
- aforisme mengatakan anak-anak merupakan kain putih dan ibu bapa yang mencorakkan.
5. Ekonomi sosial.
- Wasilah (ikatan) yang kuat berkaitan ekonomi seseorang juga akan mempengaruhi tingkah laku seseorang
- Uslub(cara) seseorang itu dibesarkan dalam keadaan ekonomi sosial yang berbeza
- Saya berikhtisar, Ekonomi sosial juga akan menentukan rakan dan sifat peribadi seseorang itu
bergantung kepada orang yang membesarkan sama ada bersifat mahmudah atau tidak
-contoh yang izhar(jelas) ialah perbezaan simbiosis(perkaitan hidup) antara Kulawarga(keluarga) yang jembel (miskin) dari golongan murba(rakyat jelata) dan kulawarga(keluarga) egosentrik(mementingkan diri sendiri) yang hanya cakna(mengambil berat) tentang perniagaan dan pangkat
Comments
Post a Comment